مقایسهٔ کاویمو و آپارات

طبق آمار الکسا، آپارات بعد از گوگل اولین سایت پربازدید ما ایرانی‌ها است؛ سایتی با 36 میلیون مخاطب منحصر به فرد ماهانه (سال 98)؛ این یعنی اگر ویدیویی در آپارات منتشر شود، قطعاً در ابتدای نتایج گوگل قرار می‌گیرد. خیلی هم عالی، اما بیایید نیمۀ خالی لیوان را هم ببینیم. در این مقاله توضیح می‌دهیم که چرا استفاده از سرویس‌های اشتراک ویدیو به ضرر کسب‌وکار شماست و چرا استفاده از کاویمو به عنوان یک سرویس میزبانی ویدیو، تنها راهکار بهینۀ فعلی است.

 

مشکل چیست؟

خیلی‌ها تصور می‌کنند که با قرار دادن محتوای ویدیویی بر روی سرویس‌های اشتراک ویدیو (مثل یوتیوب و آپارات) و سوار شدن بر موج بازدیدها به موفقیت‌های بزرگی می‌رسند؛ اما در عمل اتفاق دیگری می‌افتد. زحمت ساخت ویدیو و اشتراک لینک در شبکه‌های اجتماعی با شماست؛ آنوقت سودش به جیب این سایت‌ها می‌رود. هنگام جستجو در گوگل، نسخۀ کامل ویدیو که در سایت شما آپلود شده نادیده گرفته می‌شود و نسخه‌ای که در آپارات یا یوتیوب قرار گرفته در صدر نتایج ظاهر می‌شود. این یعنی از دست دادن حجم زیادی از ترافیک!

 

از سوی دیگر، تجربۀ تماشای ویدیو در سایت‌های اشتراک ویدیو بسیار ناخوشایند است؛ کاربر در اثنای تماشای یک ویدیوی آموزشی (احساسی که بدتر)، تبلیغ بی‌ربطی می‌بیند و کلاً فازش عوض می‌شود! کنار صفحه هم که الی ماشاءالله انواع و اقسام ویدیوهای بی‌ربط تلاش می‌کنند تا حواس بیننده را پرت کنند. نتیجه اینکه شما و کاربرانتان اذیت می‌شوید تا دیگران پول به جیب بزنند! درآمد اصلی سرویس‌های اشتراک ویدیو از نمایش تبلیغات است؛ آن‌ها هیچ وقت به فکر فروش شما نیستند؛ به فکر جذب ترافیک برای سایت شما نیستند؛ به فکر این نیستند که ویدیوهای شما به پول تبدیل می‌شود یا نه. تنها دغدغه‌شان این است که چگونه با حربه‌های مختلف، کاربران را در سایت نگه دارند تا ویدیوها و تبلیغات بیشتری به آن‌ها نشان دهند؛ دقیقاً مثل یک گرداب، همه چیز را در خود می‌بلعند!

 

راهکار چیست؟

صادقانه بگوییم، تنها راهکار بهینۀ فعلی، استفاده از کاویمو است. کاویمو یک سرویس میزبانی ویدیو است که نیاز و دغدغۀ صاحبان کسب‌وکارها را در مرکز توجه قرار داده است. کاویمو تنها راهکار بهینه است چون ویژگی‌هایش را در هیچ سرویس دیگری نخواهید یافت؛ در ادامه چند نمونه از این ویژگی‌ها را بیان خواهیم کرد.

 

1. دانلود نشدن ویدیوها

تا پیش از کاویمو، فروش ویدیوهای آموزشی معضل بزرگی بود. ویدیو به محض اینکه فروخته می‌شد، به سهولت و در حجمی انبوه در اینترنت دست به دست می‌شد و تمام سودی که از آن محصول می‌شد به دست آورد، از بین می‌رفت. در واقع با تحویل محتوای ویدیویی، دیگر کنترلی بر آن نداشتید و میزان درآمد شما به انصاف مشتریان وابسته بود. کاویمو این مشکل را برای همیشه حل کرد. ویدیوهای شما در کاویمو، تحت هیچ شرایطی قابل دانلود نیستند. حتی به این هم قانع نشدیم و یک لایۀ امنیتی دیگر به سیستم اضافه کردیم که در پلن‌های بالا، به مشتریان خود ارائه می‌دهیم. اسم این سیستم امنیتی، DRM Text است؛ طرز کارش به این صورت است که در طول پخش ویدیو، اطلاعات کاربر مثلاً نام و شماره موبایلش، به صورت تصادفی در جاهای مختلف، روی ویدیو نمایش داده می‌شود. در این حالت کاربر حتی از فکر فیلم‌برداری از صفحه هم منصرف می‌شود؛ چون اسم و شماره‌اش روی آن درج شده است. این اطلاعات را نمی‌توان با ادیت ویدیو از بین برد چون مکان ثابتی ندارند، مگر به قیمت خراب شدن کل محتوا و بافت ویدیو!

 

2. انتقال ترافیک به سایت شما

سرویس‌های اشتراک ویدیو، بیشتر شانس شما برای جذب مخاطبان بیشتر را از بین می‌برند. این سرویس‌ها تمام حجم بازدیدها را به نفع خود تمام کرده و به راحتی از محتوای شما (با نمایش تبلیغات) درآمد کسب می‌کنند. در نتیجه سایت شما نادیده گرفته می‌شود و کسی اقدام به ثبت‌نام و خرید نمی‌کند. نتیجه این می‌شود که به مرور سایت شما تبدیل به یک انبار متروکه می‌شود و کم کم به فکر پایین کشیدن کرکرۀ مغازه‌تان می‌افتید! اما در کاویمو، ویدیوها با دامنۀ اختصاصی منتشر می‌شوند و با توجه به اینکه این ویدیوها سئو می‌شوند، تمام ترافیک ورودی، مستقیماً به سایت شما هدایت خواهد شد. 

کاویمو به همراه جاگذاری ویدیوها، داده‌هایی ساخت‌یافته در قالب JSON-LD در صفحه تزریق می‌کند. این داده‌ها شامل همه مارکاپ‌های معرفی شده در سایت schema.org است. این مارکاپ‌ها به منظور اطمینان از ایندکس شدن ویدیو توسط گوگل درج می‌شوند. توضیحات ویدیو نیز در هنگام بارگذاری، در صفحه ویدیو قرار داده می‌شود. این یعنی آن صفحه برای کوئری‌های مرتبط با آن ویدیو که معمولا به صورت تصاویر ریچ اسنیپت در جستجوی ویدیویی و گاها به صورت جستجوی معمولی ظاهر می‌شوند رتبه خواهد گرفت. از سوی دیگر ویدیوهای جاگذاری شده آپارات این اطمینان را به شما خواهد داد که آن ویدیو در آپارات رتبه خوبی خواهد گرفت. این ویدیوها در اغلب مواقع به صورت ریچ اسنیپت در نتایج گوگل ظاهر می‌شوند اما مشکل اصلی‌اش این است که مخاطبان شما به ندرت (تقریبا زیر ۱%) از کانال آپاراتی به وب‌سایت اصلی شما روانه می‌شوند.

 

 3. عدم نمایش تبلیغات

همۀ ما تبلیغات آزاردهندۀ سرویس‌های اشتراک ویدیو را تجربه کرده‌ایم. آن‌ها سهم زیادی از درآمد خود را از نمایش تبلیغات در میانه یا آخر ویدیو کسب می‌کنند. اما آیا ظاهر شدن تبلیغ یک گوشت‌کوب برقی، فضای یک ویدیوی آموزشی را غیرحرفه‌ای نمی‌کند؟ ویدیوهای شما در کاویمو، عاری از هر گونه تبلیغات و عناصر مزاحم هستند. در کاویمو هر جستجو می‌تواند به یک فروش تبدیل شود.

 

 

 

4. شخصی‌سازی پلیر

در سرویس‌های اشتراک ویدیو، شما نمی‌توانید پلیر را به دلخواه خود تغییر دهید. مثلاً نمی‌توانید رنگ پلیر را مطابق رنگ سازمانی خود تنظیم کنید. نمی‌توانید تایم لاین (نشانگر پخش، زمان شروع و پایان، دکمه‌های جلو و عقب بردن ویدیو) را مخفی کنید. در کاویمو همۀ این کارها شدنی است؛ بعلاوۀ کارهای دیگری مثل پخش خودکار ویدیو، واکنش‌گرا یا ثابت بودن اندازۀ پلیر، نمایش یا عدم نمایش دکمۀ دانلود و ...

5. پشتیبانی عالی

یک سرویس آنلاین هرچقدر هم عالی باشد، اگر پشتیبانی درستی نداشته باشد سودی نخواهد داشت. به اعتقاد ما مهم‌ترین ویژگی هر سرویسی پشتیبانی آن است و بر همین اساس اهمیت زیادی برای پشتیبانی کاویمو قائل شده‌ایم. شما می‌توانید در 24 ساعتِ 7 روز هفته سوال بپرسید و در کوتاه‌ترین زمان، بهترین پاسخ را دریافت کنید.

 

ویژگی‌های جذابی مثل ترافیک رایگان برای کاربران، امکان دسترسی به بستر API، تجزیه و تحلیل ویدیوها، زیرنویس، ارائه گواهی SLA و NDA و بسیاری از موارد دیگر در صفحۀ تعرفه‌ها وجود دارد که با مطالعۀ آن می‌توانید به منحصر به فرد بودن کاویمو پی ببرید.

 

جمع‌بندی

وقتی افزایش ترافیک سایت یا پلتفرم اختصاصی شما مد نظر باشد، کاویمو حرف اول را می‌زند؛ چون جاگذاری پلیر آپارات، کمکی به افزایش بازدید از سایت نمی‌کند. دلیلش این است که گوگل همیشه نسخه‌ای از ویدیو که در سایت معتبری مثل آپارات و یوتیوب قرار گرفته را در ابتدا نمایش می‌دهد. آپارات برای کسب‌وکارهایی مناسب است که افزایش تعداد بازدیدهای ویدیو مهم‌تر از جذب ترافیک برای سایت شخصی است. به عنوان مثال یک طراح عروسک، با اشتراک یک ویدیو از نمونه‌کارهای خود در سایت‌های اشتراک ویدیو (مثل آپارات و یوتیوب) می‌تواند بازاریابی دهان به دهان موثری داشته باشد و از این طریق تماس‌ها و مشتریان بیشتری جذب کند.

 

اما اگر همین طراح عروسک، محصولات خود را به صورت آنلاین بفروشد؛ جذب ترافیک برای سایت، اهمیت زیادی دارد. اینجاست که کاویمو وارد میدان می‌شود. پلیر کاویمو تمام ترافیک جستجوها را به سایت شما منتقل می‌کند. ظاهر آن زیباست و به لطف فایل‌های کوچکتر و اسکریپت‌های کمتر سریع‌تر لود می‌شود؛ این یعنی جذب کلیک‌های بیشتر. اندازۀ آن به صورت واکنش‌گرا بر اساس اندازۀ صفحۀ نمایش دستگاه تغییر می‌کند. ابزار گوگل آنالیزش به شما کمک می‌کند تا شناخت دقیقی از رفتار کاربران، هنگام تماشای ویدیوها داشته باشید و متناسب با آن، محتوای خود را بهینه‌سازی و رفع اشکال کنید. از همۀ این‌ها مهم‌تر، اگر خواسته باشید مهارت خود را به صورت ویدیویی به دیگران آموزش دهید، با جاگذاری پلیر کاویمو در سایت شخصی خود می‌توانید ویدیوهایتان را بدون نگرانی از دانلود، با دریافت مبلغی در معرض دید کاربران خود قرار دهید.

 

به صورت ترکیبی هم می‌توانید از آپارات و کاویمو استفاده کنید. البته این کار به استراتژی کسب‌وکار شما وابسته است. برای مثال می‌توانید برخی از ویدیوها را برای افزایش سطح آگاهی کاربر و افتادن نام برند روی زبان‌ها در سایت‌های اشتراک ویدیو منتشر کنید و مابقی ویدیوها را برای جذب ترافیک بیشتر در کاویمو منتشر نمایید. آپارات می‌تواند به عنوان بخشی از استراتژی کسب‌وکار شما نقش موثری داشته باشد ولی برای افزایش سطح تعامل کاربران و جذب مخاطبان بیشتر، ناچارید از سرویس میزبانی ویدیو کاویمو استفاده کنید.