تفاوت استریمینگ به روش Adaptive Bitrate و Mutli-bitrate چیست؟

اگرچه Adaptive Bitrate و Multi-bitrate اغلب به جای هم به کار می‌روند ولی به لحاظ فنی متفاوت هستند. در این مقاله می‌خواهیم مفهوم و تفاوت آن‌ها را بررسی کنیم.

 

استریمینگ به شیوهٔ Adaptive Bitrate

تکنولوژی استریمینگ ABR (استریمینگ تطبیقی)، کیفیت ویدیو را مطابق با سرعت اینترنت و پرفرمنس دستگاه کاربر تنظیم می‌کند؛ یعنی با کلیک روی دکمهٔ پخش، بهترین کیفیت ویدیو بر اساس سرعت اینترنت کاربر انتخاب و به نمایش در می‌آید. پارامترهای مختلفی روی سرعت اینترنت اثرگذار است؛ این موضوع در اینترنت گوشی محسوس‌تر است. بیشتر سرویس‌های اشتراک ویدیو مثل آپارات و یوتیوب و تلویزیون‌های اینترنتی (VOD) مثل فیلیمو و نماوا و البته سرویس‌های میزبانی ویدیو مثل کاویمو از این تکنولوژی استفاده می‌کنند.

 

 

استریمینگ به روش Multi-bitrate

در استریمینگ مالتی بیت‌ریت، استریم در چند بیت‌ریت متفاوت تولید می‌شود تا کاربر با انتخاب خودش کیفیت مورد نظر را انتخاب کند. معمولاً در منوی انتخاب کیفیت، گزینه‌ای تحت عنوان Auto (خودکار) وجود دارد که در حالت پیش‌فرض انتخاب شده است. با فعال بودن این گزینه، تکنولوژی Adaptive bitrate، بر اساس سرعت اینترنت کاربر و تعدادی از پارامترهای دیگر، کیفیت مناسب را انتخاب می‌کند. این کیفیت بسته به میزان نوسان، بالا و پایین می‌رود؛ مثلاً ممکن است در ابتدا کیفیت 720 پخش شود ولی بعد از افت سرعت اینترنت، به 240 تقلیل یابد. در صورتی که کاربر خودش یک کیفیت را انتخاب کند، بیت‌ریت تطبیقی غیرفعال می‌شود و تصمیم‌گیری برای انتخاب کیفیت ویدیو به کاربر واگذار می‌شود. در این حالت اگر کاربر کیفیتی بالاتر از ظرفیت اینترنت خود انتخاب کند با تأخیرِ پخش مواجه می‌شود و اگر کیفیتی پایین‌تر از ظرفیت اینترنت خود انتخاب کند، کیفیت را از دست می‌دهد.

 

خلاصه

به طور خلاصه Adaptive Bitrate کیفیت ویدیو را بر اساس سرعت اینترنت کاربر تنظیم می‌کند و Multi-bitrate Streaming کیفیت‌های مختلفی از ویدیو در اختیار کاربر قرار می‌دهد. پلیر کاویمو هر دو تکنولوژی Adaptive bitrate و Multi-bitrate را داراست.

منبع