چرا آپلود مستقیم ویدیو در سایت اشتباه است؟

وقتی صحبت از ویدیو می‌شود، روش‌های مختلفی برای پخش آن در سایت به ذهن می‌رسد که یکی از آن‌ها آپلود مستقیم ویدیو در سایت است. یعنی روی آیکون درج ویدیو کلیک کنید و ویدیو را از کامپیوتر خود مستقیماً روی هاست آپلود کنید. این روش شاید ساده و سرراست باشد ولی به حدی مشکلات آن زیاد است که اصلاً نمی‌توان به عنوان یک راهکار به آن نگریست؛ بلکه بیشتر می‌توان به دید یک روش منسوخ از آن یاد کرد. در ادامه دلایل خود را بیان کرده‌ایم. 

۱. مصرف زیاد ترافیک و منابع سرور

تصور کنید تعداد زیادی از کاربران، صفحه‌ای از سایت شما را که داخل آن یک ویدیوی ۱۰۰ مگابایتی آپلود شده بازدید کنند. این باعث می‌شود ترافیک ماهیانهٔ شما خیلی زود به پایان برسد. فقط بحث ترافیک نیست؛ تماشای همزمان ویدیو توسط چند صد کاربر، فشار زیادی به منابع سرور وارد می‌کند. این موضوع در سرورهای اشتراکی، صدای بقیهٔ کاربران و تبعاً صدای مسئول آن هاست را در می‌آورد. به همین دلیل در سرورهای اشتراکی، برای هر کاربر محدودیت‌هایی تعریف شده تا تقسیم منابع بین کاربران به صورت عادلانه صورت گیرد. شاید این محدودیت‌ها را بتوان با خرید یک سرور اختصاصی برطرف کرد ولی در این حالت نیز با تجاوز از منابع سرور باید به فکر ارتقاء آن باشید که این کار نیز به سادگی میسر نیست (مگر در سرورهای ابری با قیمت بالا).

کاویمو این دردسرها را ندارد. هر زمان متناسب با مصرف خود، فضای ذخیره‌سازی و ترافیک می‌خرید. زیرساخت و نگرانی‌های فنی بر عهدهٔ ما است؛ شما فقط ویدیوهای خود را آپلود می‌کنید.

۲. گیر کردن ویدیوها موقع پخش

ویدیوهایی که مستقیماً روی سایت آپلود می‌شوند، روان و نرم پخش نمی‌شوند؛ مخصوصاً اگر اینترنت کاربر ضعیف باشد. دلیلش این است که در حالت پخش غیر استریم، ویدیو باید به صورت کامل دانلود و سپس در پلیر پخش شود. در این حالت احتمالاً کاربران با مشکلات متعدد پخش فیلم مواجه می‌شوند؛ از جمله گیر کردن ویدیو موقع پخش، سیاه شدن صفحه و سرعت پخش پایین.

سرویس میزبانی ویدیوی کاویمو ویدیوها را به صورت استریم پخش می‌کند؛ یعنی وقتی کاربر درخواست پخش ویدیو می‌دهد، آن ویدیو به طور کامل دانلود نمی‌شود. ابتدا یک قطعهٔ کوچک چند ثانیه‌ای دانلود و پخش می‌شود و سپس چند ثانیهٔ بعد دریافت می‌شود. این فرایند آنقدر سریع اتفاق می‌افتد که کاربر چیزی احساس نمی‌کند؛ انگار که در کامپیوتر خودش فیلم نگاه می‌کند.

۳. بازار شام فرمت‌های ویدیویی

درست است که اغلب مرورگرهای امروزی از کدینگ فرمت مشهور H.264 (معمولاً فرمت mp4) پشتیبانی می‌کنند ولی به هر حال برای سازگاری کامل با همهٔ دستگاه‌ها باید چند نسخه از ویدیو را با فرمت‌های متعدد برای مرورگرها و دستگاه‌های مختلف ذخیره کرد که همین موضوع باعث افزایش فضای ذخیره‌سازی و سختی فرایند آپلود ویدیوها می‌شود. سختی اول، استفاده از نرم‌افزارهای تبدیل فرمت برای تولید فرمت‌های مختلف ویدیو است که خودش یک سر و هزار سودا دارد (نرم‌افزارهای مختلف تبدیل فرمت،‌ تنظیمات آن‌ها، تفاوت شیوهٔ تبدیل، سخت‌افزار قدرتمند برای تبدیل سریع فرمت و ...) و سختی بعد درج کدهای لازم در کدهای HTML برای استفاده توسط مرورگر است.

پلیر کاویمو، تمام فرمت‌های لازم برای پشتیبانی در دستگاه‌های مختلف را تولید می‌کند؛ بنابراین نیازی نیست نگران باشید که آیا فلان ویدیو در فلان دستگاه پخش می‌شود یا نه. ما همهٔ دستگاه‌ها و پلتفرم‌ها را تحت پوشش قرار داده‌ایم. معدود مواردی پشتیبانی نشده هم احتمالاً خیلی قدیمی و مربوط به عهد بوق هستند!

۴. پخش فقط یک کیفیت و رزولوشن

بعضی از کاربران، اینترنت پرسرعت دارند و دوست دارند ویدیوها را با کیفیت 4K تماشا کنند. بعضی دیگر ویدیو را بر روی گوشی خود تماشا می‌کنند و دنبال کیفیت‌های ۷۲۰ و نهایتاً ۱۰۸۰ هستند. پلیر پیش‌فرضِ مرورگر از کجا بداند کدام کیفیت را برای کاربر پخش کند. این همان جایی است که تکنولوژی ویدیو استریمینگ وAdaptive Bitrate مطرح می‌شود و کاویمو نیز در پلیر اختصاصی خود از این فناوری بهره می‌برد؛ یعنی مثلاً اگر ویدیو ۱۰۸۰ آپلود کنید، به صورت خودکار کیفیت‌های پایین‌ترِ ۷۲۰ و ۴۸۰ و ۳۶۰ هم تولید می‌شود.

۵. دانلود شدن ویدیوها

و نهایتاً آخرین و البته بزرگ‌ترین مشکل آپلود مستقیم ویدیوها در وردپرس یا هر سیستم مدیریت محتوای دیگر، امنیت پایین آن است؛ حتی اگر از پلیرهای متن‌باز که مخصوص استریمینگ ساخته شده‌اند استفاده کنید، بازهم به کمک نرم‌افزارهایی می‌توان ویدیوهای در حال پخش را به سادگی دانلود کنید. این موضوع برای ویدیوهایی که نباید دانلود شود دردسرساز است. مثلاً‌ اکران اینترنتی فیلم‌های سینمایی یا ویدیوهای آموزشی موسسات کنکور.

شاید بسیاری از مشکلات قبلی را بتوان با استفاده از پلیرهای استریم مانند آپارات حل کرد ولی این مشکل را نه با آپارات و نه با هیچ یک از پلیرهای شناخته‌شدهٔ دیگر نمی‌توان حل کرد و این یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های کاویمو و آپارات و دیگر سرویس‌های اشتراک ویدیو است.

کاویمو همواره ویژگی‌هایی فراتر از استانداردهای موجود ارائه می‌دهد و تیم فنی مشتاق آن همیشه به دنبال راهکارهایی جدید برای حل معضلات صنعت ویدیو استریمینگ هستند. سرویس میزبانی ویدیوی کاویمو ساخته شده است تا محتوای ویدیویی شما را با سرعت، امنیت و سهولت بالا در اختیار کاربرانتان قرار دهد. آنچه ما انجام می‌دهیم توسعهٔ زیرساخت و حل مشکلات فنی استریمینگ ویدیو است. کاری که شما انجام می‌دهید فقط و فقط اشتراک لینک ویدیو است.