چگونه ویدیوهای خود را سئو کنیم؟

ما اینجا در کاویمو، سخت در تلاش هستیم تا کدهایی که برای جاگذاری در سایت استفاده می‌کنید به لحاظ سئو برای موتورهای جستجو بهینه باشند. در سایر پلتفرم‌ها، شما باید به صورت دستی schema.org را به ویدیو اضافه کنید یا خودتان نقشه‌سایت ویدیو را بسازید. ما همه‌ی این کارها را به صورت خودکار برای شما انجام می‌دهیم و نیازی به نگرانی از بابت سئو نیست.

 

قابلیت سئوی ویدیوها در کاویمو از JSON-LD به منظور تزریق schema.org به هدر صفحه استفاده می‌کند که این کار باعث ایندکس شدن آن ویدیو در موتورهای جستجو می‌شود. در صورت جاگذاری ویدیوهای کاویمو در صفحه سایت، تقریبا بخش عمده‌ی سئوی ویدیو از قبل انجام شده است ولی با این حال اگر بازهم به دنبال جذب ترافیک بیشتری هستید، ۵ قدم پایین را در هنگام آپلود، شخصی‌سازی و جاگذاری ویدیو بردارید.

 

قدم اول: عنوان مناسبی برای ویدیو انتخاب کنید

نام ویدیو در ساختار داده‌ای آن مشابه مثال پایین درج می‌شود؛ بنابراین بهتر است این نام را به محض آپلود ویدیو تنظیم کنید. به خاطر داشته باشید که نام انتخابی بایستی منعکس کننده‌ی محتوای ویدیو باشد نه صفحه‌ای که ویدیو در آن قرار گرفته. نیازی به نگرانی در مورد کلمات کلیدی نیست (این روزها گوگل به اندازه‌ای هوشمند هست که مترادف و معنای کلمات را بفهمد).

 

سئو ویدیو

 

قدم دوم: تصویر شاخص را مناسب انتخاب کنید

چیزی که در نتایج جستجو باعث جلب توجه کاربران و کلیک روی آن می‌شود، تصویر شاخص آن ویدیو است. مرز میان موفقیت و شکست یک ویدیو از همین تصویر کوچک شروع می‌شود. این تصویر را همانند پوستر فیلم در نظر بگیرید. مثال راحت‌ترش، همین استرابردها یا بیلبوردهای تبلیغاتی در جاده‌ها هستند؛ بعضی از آن‌ها جذاب هستند و توجه شما را جلب می‌کند ولی بعضی‌ها نه.

 

 

نیازی نیست که این تصویر، یکی از فریم‌های فیلم باشد. همینکه به صورت جذاب و گیرایی، بیانگر محتوای ویدیو باشد کافی است. سایت Moz با ویدیوهای وایت‌بردی در چند سال اخیر این کار را به خوبی انجام داده است. مثلا تصویر پایین را ببینید. این عکس، اسکرین‌شاتی از داخل ویدیو نیست بلکه یک عکاس برای تبلیغ موضوع سئو برای استارتاپها است، تهیه کرده است.

 

سئو ویدیو

 

هیچ راهکار مشخص و سریعی برای ساخت تصاویر شاخص جذاب وجود ندارد. بیشتر به محتوای ویدیوی شما بر می‌گردد. در هر صورت به این نکات توجه کنید:

  • مطمئن باشید تصویر در اندازه‌ی کوچک ۱۱۶ در ۶۵ پیکسل واضح و گویا است. تصاویر ممکن است در موتورهای جستجو سایزشان کوچک شود، بنابراین باید به این موضوع دقت کنید که در اندازه‌ی کوچک، ماهیت و معنای تصویر از بین نرود.
  • اسکرین‌شات نگیرید. هیچ چیزی بدتر از این نیست که فریمی از ویدیو را در یک تصویر کوچک مشاهده کنید. این تصاویر در میان سایر نتایج موتورهای جستجو از چشم می‌افتند و کاربران رغبتی به کلیک بر روی آن ندارند. وقت بگذارید و تصویری خلاقانه و زیبا برای تبلیغ محتوای ویدیو خلق کنید.
  • از چهره استفاده کنید. انسان‌ها به لحاظ روان‌شناختی توجه خاصی به چهره دیگران دارند. تصویری که نشان‌دهنده احساسات چهره باشد ایده‌ی خوبی است.
  • به قانون یک سوم احترام بگذارید. تصویر شاخص ویدیو، فرق چندانی با تصاویر دیگر ندارد. بنابراین همه‌ی قوانین عکاسی و گرافیک در مورد این تصاویر صادق هستند. رعایت این قواعد باعث زیبایی بیشتر و جلب توجه مخاطبان شما خواهد شد.

برای تغییر تصویر شاخص به پنل مدیریت مراجعه کرده و بعد از کلیک روی ویدیوی موردنظر، از سمت راست، تصویر شاخص جدیدی برگزینید.

 

 

قدم سوم: استفاده از کدهای جایگذاری در سایت

کاویمو از دو نوع کد جاگذاری پشتیبانی می‌کند؛ یکی جایگذاری در سایت و دیگری جایگذاری پاپ‌آپ. اگر اولویت اصلی شما سئوی ویدیو است، مطمئن شوید که از کد جایگذاری در سایت استفاده می‌کنید و در غیر این صورت از جایگذاری پاپ‌آپ که مناسب لایت‌باکس‌ است استفاده کنید. ما پی بردیم که گوگل تمایل کمی به کدهای جایگذاری پاپ‌آپ دارد. احتمالا به خاطر این است که این کدها برای تحویل دادن محتوای ویدیویی نیازمند کلیک شدن هستند. 

 

کد جاگذاری Standard کاملا مبتنی بر ای.جکس بوده که باعث افزایش سرعت آن شده است ولی fallback مبتنی بر iframe است که می‌تواند برای برخی از CMSها مناسب باشد. در هنگام انتخاب کدجایگذاری، اطمینان حاصل کنید که باکس SEO Metadata تیک خورده باشد تا داده‌های ساخت‌یافته به صفحه‌ای که ویدیو در آن قرار می‌گیرد تزریق شود. ولی اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید ویدیوی شما در موتورهای جستجو ایندکس شود، تیک این گزینه را بردارید.

 

قدم چهارم: ویدیو را در اول صفحه قرار دهید

گوگل معمولا به ازای هر صفحه، فقط یک ویدیو را ایندکس می‌کند. اگر در یک صفحه بیش از یک ویدیو قرار دهید، احتمال آن کم است که به جزء ویدیوی اول، مابقی آن‌ها نیز توسط گوگل ایندکس شوند. بنابراین سعی کنید در هر صفحه یک ویدیو قرار دهید یا ویدیوی مهم‌تر را در ابتدای صفحه بگذارید.

 

قدم پنجم: از جاوا اسکریپت دوری کنید

رایج‌ترین دلیل بروز مشکلات سئو در ویدیو به این موضوع برمی‌گردد که گوگل قادر به پیدا کردن ویدیو و دریافت محتوایش در صفحه نیست. اگر به جای استفاده از HTML و CSS، کل سایت را با تکنولوژی‌هایی مثل انگولار یا سایر کتابخانه‌های جاوا اسکریپتی ساخته باشید، ویدیوی شما در میان لایه‌ای از اسکریپت‌های جاوا اسکریپتی مدفون شده که مانع از دستیابی ربات گوگل به آن ویدیوها می‌شود. البته اگر چاره‌ای ندارید و باید از این فریم‌ورکها در طراحی سایت استفاده کنید، دنیا به آخر نرسیده و با کمی جستجو در اینترنت می‌توانید راهکاری برای این مشکلات پیدا کنید اما به خاطر داشته باشید استفاده از تکنولوژی‌های رواج نیافته و غیرمعمول، نیازمند پیچیدگی‌های بیشتری برای حل مشکلات سئو است.

 

سوال و جواب‌های رایج در بحث بهینه‌سازی کدهای جاگذاری کاویمو

 

سوال: آیا برای سئو کردن ویدیوهای کاویمو که بر روی وردپرس قرار داده‌ام، نیازی به استفاده از افزونه yoast video SEO یا سایر پلاگین‌های وردپرسی هست؟

جواب: خیر، نیازی نیست. کاویمو کاری که این پلاگین‌ها انجام می‌دهند را به صورت خودکار انجام می‌دهد. در صورت استفاده از پلاگین‌های بهینه‌سازی ویدیو هیچ مشکل و تداخلی پیش نمی‌آید ولی این را بدانید که استفاده از آن برای ویدیوهای کاویمو کاملا غیرضروری است.

 

سوال: چگونه می‌توانم کدهای جاگذاری کاویمو را برای آپارات نیز بهینه کنم؟

جواب: این فرایند، تفاوت چندانی ندارد ولی لازم است مراقب باشید که هدایت ترافیک به سوی آپارات به ضرر از دست دادن ترافیک سایت‌تان تمام نشود. سعی کنید وضعیت ویدیوها را رصد کنید تا احیانا آپارات به جای کمک به ضرر شما تمام نشود. یکی از روش‌ها برای جلوگیری از این مشکل، انتشار ویدیو با دو عنوان متفاوت است (یک عنوان در آپارات و دیگری در سایت).

 

 

سوال: آیا نیازی به وارد کردن تگ‌های ویدیو دارم؟

جواب: خیر. با توجه به وجود متاتگ‌های صفحه، شواهدی مبنی بر توجه گوگل به این تگ‌ها وجود ندارد.