چگونه با استفاده از گوگل آنالیتیکز ویدیوهای خود را رصد کنیم؟

هم بازاریاب‌ها و هم تولیدکنندگان ویدیو موظف هستند تا بازگشت سرمایه از ویدیوها را به اثبات برسانند. اما حقیقتاً کیفیت یک ویدیو و ارزش محتوایی آن برای یک کسب‌وکار چگونه سنجیده می‌شود؟

کاویمو با اتصال به گوگل آنالیتیکز تمامی متریک‌های لازم برای اندازه‌گیری سطح مشارکت ویدیو در استراتژی بازاریابی شما را در مکانی واحد گردآوری کرده است. وقتی ویدیویی را از کاویمو روی سایت خود جاگذاری می‌کنید، داده‌های مربوط به پخش ویدیو در قالب یک رویداد و به صورت خودکار به حساب گوگل آنالیتیکز و تگ منیجر شما وارد می‌شود. این کار اجازه می‌دهد تا عملکرد ویدیو را به صورت کامل تحت نظر بگیرید. یعنی به راحتی می‌توانید میزان مشاهده هر ویدیو به همراه تعداد playهای انجام شده و ... را در حساب گوگل آنالیتیکز خود مشاهده کنید.

به منظور تسهیل بیشتر فرایند آنالیز و گزارش‌دهی، تعدادی ابزار رایگان گوگل آنالیتیکز فراهم کرده‌ایم که کاربران با چند کلیک ساده‌ی ماوس می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

 

 

داشبورد سفارشی برای ردیابی ویدیو

به منظور بهره‌مندی بیشتر مشتریانمان از مزیت یکپارچه‌سازی، چندین قالب ویژه آماده کرده‌ایم که تنها با کلیک روی لینک پایین و پیروی از دستورات می‌توانید فعالشان کنید (برای این کار لازم است تا وارد گوگل آنالیتیکز شده و دسترسی سطح ادمین داشته باشید).

لینک: داشبورد جادویی گوگل آنالیتیکز!

این چیزی است که مشاهده می‌کنید، البته می‌توانید بسیاری از چارت‌ها و نمودارهای دیگر را بر اساس اعداد و ارقامی که بیشتر با آن‌ها سروکار دارید را هم اضافه کنید.

 

تحلیل ویدئو با گوگل آنالیز

 

این داشبورد، رویدادهای مختلفی را برای تمام پلی‌بک‌های ویدیویی و داده‌های تبدیلی نمایش می‌دهد و به گونه‌ای این اطلاعات را ارئه می‌دهد که مثل داشبورد آنالیز کاویمو کارایی لازم را داشته باشد. نمودارهایی که به صورت پیش‌فرض دریافت می‌کنید اینها هستند:

  • Views: این نمودار به صورت جداگانه، تعداد خام ویوها (unique events) و همچنین تعداد بازدیدهای سایت که شامل یک یا چند ویو (sessions with events) بوده است را نمایش می‌دهد؛
  • Turnstile submissions: همانند نمودار قبلی، تعداد خام رخدادها و تعداد جلساتی که همراه با رخداد بوده را نشان می‌دهد؛
  • Top played videos: لیست ویدیوهایی که در یک محدوده‌ی زمانی مشخص بیشترین بازدید را داشته‌اند؛
  • Top videos by number of leads generated: لیست ویدیوهایی که در بازه‌ی زمانی مشخصی بیشتری تعداد لید را به همراه داشته‌اند؛
  • Top videos by views with over 75% retention: لیست ویدیوهایی که لااقل سه چهارم آن دیده شده است؛
  • Top videos by annotation/CTA clicks: لیست ویدیوهایی که بیشترین تعداد کلیک روی دعوت به اقدام‌ها و لینک‌های انوتیشن را داشته‌اند؛
  • Video Completion: یک نمودار میله‌ای که تقسیم شده است به تعداد کاربران بازدیدکننده و آن‌هایی که 25 درصد، 50 درصد، 75 درصد و 100 درصد ویدیو را تماشا کرده‌اند.

 

سگمنت‌ها به منظور اثبات بازگشت سرمایه‌ی ویدیوها

مشاهده‌ی اعداد و ارقام خام در داشبورد جهت ردیابی عملکرد ویدیوها در گذر زمان و بهبود استراتژی ویدیو بسیار ارزشمند است اما این داده‌ها به تنهایی برای اثبات بازگشت سرمایه کافی نیست. برای کسب‌وکارهایی (معمولا B2Bها) که از قابلیت Turnstile برای ساخت لید استفاده می‌کنند، اثبات بازگشت سرمایه با ردیابی تعداد لیدهای کپچر شده، مشاهده‌ی تعداد کاربرانی که به کسب‌وکار شما نزدیک‌تر شده‌اند و سپس اندازه‌گیری هزینه‌ی ویدیو دربرابر ارزش طول عمر مشتری، راهکار نسبتاً ساده‌ای است.

با این حال، ردیابی لیدها به این صورت برای بخش عمده‌ی کسب‌وکارها بخصوص فعالان حوزه‌ی خدمات‌رسانی و تجارت الکترونیک، کاربرد چندانی ندارد. راه‌حل عملی‌تر جهت سنجش تاثیر و ارزش مالی ویدیوهای درون‌سایتی، اندازه‌گیری تاثیر آن روی تبدیل و نرخ تبدیل است.

 

سگمنت‌های سفارشی

برای کمک به شما در این کار، قالب‌هایی را برای سگمنت‌های سفارشی ساخته‌ایم که اجازه می‌دهند تا عملکرد وب آنالیتیکز را بر مبنای کاربرانی که با ویدیوها مشارکت داشته‌اند و آن‌هایی که مشارکتی نداشته‌اند به دو بخش تقسیم کنید. برای اضافه کردن این دو سگمنت به حساب گوگل آنالیتیکز خود روی لینک‌های پایین کلیک کنید.

 

Video viewers segment

Non-video viewers segment

 

راه‌های زیادی برای استفاده از این سگمنت‌ها جهت تقسیم عملکرد وجود دارد، اما یکی از ساده‌ترین و موثرترین روش‌ها، اعمال هر دو سگمنت در گزارش تبدیل و مقایسه‌ی آن با میانگین نرخ تبدیل برای هر دو دسته کاربران است. این چیزی است که احتمالا مشاهده خواهید کرد، با استفاده از داده‌های تامین شده از اکانت گوگل آنالیتیکزمان در کاویمو (برخی از اعداد به دلایل امنیتی حذف شده‌اند):

 

گوگل آنالیتیکز و کاویمو

 

با توجه به نمودار بالا، می‌توانیم بگوییم، کاربرانی که ویدیوهای سایت کاویمو را مشاهده کرده‌اند تقریبا 70 درصد بیشتر از کسانی که این ویدیوها را تماشا نکرده‌اند به مشتری تبدیل شده‌اند. با این اطلاعات، پی می‌بریم که بدون محتوای ویدیویی، 1486 تبدیل را در محدود زمانی مشخص شده از دست می‌دادیم.

فراتر از ROI یا نرخ بازگشت سرمایه، این داده‌ها کمک می‌کند تا بفهمید کجاها بهتر است روی محتوای ویدیوی سرمایه‌گذاری کنید. مثلا گزارش بالا نشان می‌دهد که ویدیوهایی که روی سایت کاویمو قرار گرفته‌اند به صورت محسوسی باعث افزایش نرخ تبدیل شده‌اند. بنابراین، می‌توانیم با سرمایه‌گذاری روی ویدیوهای بیشتر این نرخ را افزایش دهیم.

 

 

آموزش اتصال کاویمو به گوگل آنالیتکس

با اتصال گوگل آنالیز (گوگل آنالیتیکس) به پنل کاویمو می‌توانید آمار مشاهدۀ ویدیوها را به تفکیک مشاهده نمایید. در ادامه، شیوۀ اتصال کاویمو به گوگل آنالیز بیان شده است. قبل از شروع، مطمئن شوید اسکریپت ردیابی گوگل آنالیتیکز را در سایت خود نصب کرده‌اید. وجود این اسکریپت برای هر نوع ردیابی سفارشی ضروری است.

 

اتصال کاویمو به گوگل آنالیز

وارد پنل خود شوید و کد شناسایی گوگل آنالیز را مطابق آموزش زیر درج کنید. 

 

 

نمایش آمار در داشبورد گوگل آنالیتیکز

اولین قدم مراجعه به بخش ردیابی رخدادهاست. ناحیه‌ی Behavior در سمت چپ منوی ناوبری را باز کرده و از لیست، گزینه Events را کلیک کنید. این بخش، تعداد کل رخدادها، میانگین رخدادها به ازای بازدید و رخدادهای تاپ را نمایش می‌دهد. ساده‌ترین روش برای داشتن یک دید کلی مراجعه به بخش Top Events است. مطابق این تصویر:

 

گوگل آنالیز

 

بسته به تعداد رخدادها ممکن است چیزهای زیادی در این قسمت مشاهده کنید. به صورت پیش‌فرض همه‌ی ما از دسته‌بندی رخدادها ذیل عنوان ویدیو استفاده می‌کنیم. 

آنالیز ویدیو

 

در این قسمت، لیست همه‌ی رخدادها نمایش داده می‌شود. تعدادی رویداد پیش‌فرض مثل، ویدیوهای پخش شده، 25 درصد دیده شده، 50 درصد دیده شده، 75 درصد دیده شده، 100 درصد دیده شده و نرخ تبدیل وجود وجود دارند که موارد سفارشی شما نیز می‌تواند به این تعداد اضافه شود.

 

 

به عنوان مثال بیایید رخداد پخش را بررسی کنیم. وقتی این رویداد را باز می‌کنید، لیست تمام ویدیوهای پخش شده را نمایش می‌دهد. برای سایر رویدادها نیز همین اتفاق می‌افتد. مثلا وقتی رویداد «25 درصد دیده شده» را کلیک کنید، لیست ویدیوهایی که 25 درصدشان تماشا شده نمایش داده می‌شود. یکپارچه شدن اطلاعات تحلیلی کاویمو با سرویس گوگل آنالیتیکز این توانایی را به کاربران می‌دهد تا به تمام اطلاعات در یک مکان واحد دسترسی داشته باشند؛ هم اطلاعات تحلیلی ویدیو و هم اطلاعات بازدید از صفحات سایت که در کنار یکدیگر دید جامع‌تری از عملکرد ویدیوها در وب‌سایت شما ارائه می‌دهند. تصاویر بالا ممکن است دقیقا مثل مال خودتان نباشد چرا که نسخه‌های مختلفی از گوگل آنالیتیکز وجود دارد و در هر نسخه وجود اندکی تغییرات ظاهری محتمل است.

نکته: در صورتی که از کد iframe در نمایش ویدیو استفاده می‌کنید، آمار بازدید در گوگل آنالیتیکز قابل مشاهده نمی‌باشد.