آموزش سئو وردپرس (۱۳ ترفند کاربردی)

قوانین و تکنیک‌های ساده برای سئو وردپرس که سئو کاران علاقه‌ای ندارند شما بدانید!!

مطمئنم شما هم علاقه‌مندید که سایت‌تان در صفحه اول جستجوی گوگل باشد. در مقاله امروز به شما یاد خواهم داد چگونه با استقاده از راهکارها و ترفندهایی خیلی ساده در عرض کوتاه‌ترین زمان ممکن رتبه اول گوگل را کسب کنید. از تکنیک‌های زیر ما در کاویمو برای قرار گرفتن در صفحه نخست گوگل استفاده می‌کنیم و صدها مشتری کاویمو نیز از این تکنیک‌ها برای سئو وردپرس خود استفاده کرده‌اند و به نتیجه رسیده‌اند.

 

آنچه در این آموزش یاد خواهید گرفت:

گام اول: نصب ابزارهای مورد نیاز

گام دوم: جستجوی کلمات کلیدی و به کاربردن آن در محتواها

قابلیت ssl را برای سایت خود فعال کنید.

از پیشنهادات گوگل استفاده کنید.

افزونه Yoast SEO را نصب کنید.

در نامک از کلمه کلیدی استفاده کنید.

افزونه Video Yoast را نصب کنید.

لطفا نامک خود را تا می‌توانید کوتاه انتخاب کنید.

گوگل آنالیتیکس را برای وبسایت خود تنظیم کنید.

از کلمه کلیدی خود در عنوان مطلب استفاده کنید.

گوگل وبمستر را برای وبسایت تنظیم کنید.

کلمه کلیدی را در ۱۵۰ کلمه اول به کار ببرید.
 

مهمترین بخش اثرگذار در سئو وردپرس: کلمه کلیدی را در تیترهای H1،H2،H3 استفاده کنید.

  تصاویر را بهینه‌سازی کنید.
 

تصاویر را توصیفی و به زبان انگلیسی نام‌گذاری کنید.

 

متن مقاله را بهینه‌سازی کنید.

 

از لینک‌های خارجی استفاده کنید.

 

از لینک‌های داخلی استفاده کنید.

 

توضیحات متا را بهینه سازی کنید.

 

با ویدیو شروع کنید.


 

................................////////////////////////////////////////////////////////////////////////................................

گام اول: نصب ابزارهای مورد نیاز

................................////////////////////////////////////////////////////////////////////////................................

 

۱. قابلیت ssl را برای سایت خود فعال کنید.

عبارت SSL مخفف secure sockets layer هست و پروتکل ایمن برای انتقال اطلاعات در اینترنت است. آدرس سایتهایی که از ssl استفاده می کنند به جای http با https شروع می شود.

 

 

امنیت کاربر یکی از فاکتور های مهم گوگل برای رتبه بندی است. گوگل در وبلاگ رسمی خود نیز اعلام کرده است سایت هایی که از پروتوکل امن HTTPS استفاده می کنند در رتبه بندی از اهمیت بالایی بر خوردارند همچنین گوگل یکی از عوامل افزایش رنک استفاده از HTTPS است.

برای فعال کردن ssl نیازی نیست هزینه‌ای پرداخت کنید، شما می‌توانید با مراجعه به سایت sslforfree.com یک ssl معتبر ۹۰ روزه دریافت کنید. در ضمن شما بعد از پایان هر ۹۰ روز میتوانید مجددا آن را Renew نمایید. 

توجه: پیشنهاد می‌کنیم حتما از sslهای معتبر و پولی استفاده کنید.

 

۲. افزونه Yoast SEO را نصب کنید.

مگر می‌شود از سئو در وردپرس حرف زد ولی نامی از Yoast SEO نبرد. این افزونه را می‌توانیم بهترین ابزار سئو در وردپرس بدانیم و کارایی آن تنها محدود به 5 عامل موثر بر سئو داخلی سایت نیست بلکه توانمندی‌های بیشتری هم دارد مثل:

  • ساخت نقشه سایت
  • اتصال مستقیم به گوگل وبمستر تولز از داخل وردپرس
  • ساخت منوی ناوبری برای لینک‌های خورده نان (breadcrumb)
  • ویرایش فایل robots.txt
  • تعیین صفحات No-Index
  • و ...

تصویر پایین نمایی کلی از این افزونه را نشان می‌دهد...

 

پیشخوان افزونه yoast seo

برای دانلود این آخرین نسخه‌ی افزونه Yoast SEO بر روی دکمه پایین کلیک کنید. 

 

دانلود افزونه yoast seo premium

 

۳. افزونه Video Yoast را نصب کنید.

افزونه Yoast Video SEO وردپرس به شما کمک می کند تا به راحتی تمام ویدئوهایی که در سایت خود به کار برده‌اید را سئو کنید و از این طریق بازدید و ترافیک بیشتری را به سایت خود جذب نمایید. افزونه سئو ویدئو توسط کمپانی Yoast seo ارائه شده و ضمیمه‌ای است که روی افزونه Yoast Seo Perimium نصب شده و با آن کار می کند.

 

 

برای دانلود این آخرین نسخه‌ی افزونه Yoast Video SEO بر روی دکمه پایین کلیک کنید. 

 

دانلود افزونه yoast video seo

 

۴. گوگل آنالیتیکس را برای وبسایت خود تنظیم کنید.

یکی دیگر از مواردی که در سئوی وردپرس مهم هست آنالیز رفتار کاربران میباشد که این کار را می‌شود از طریق گوگل آنالیتیکس انجام داد. گوگل آنالیتیکس ابزار فوق‌العاده برای مشاهده خواسته افراد و استفاده‌ آن‌ها از وبسایت است.

 

 

برخی از ویژگی‌های بارز آن عبارت است از:

  • به چه میزان ترافیک از موتور جستجوی گوگل دریافت می‌کنید
  • یافتن صفحاتی از وبسایت که موجب افزایش ترافیک بیشتر می‌شوند
  • مشاهده افزایش و کاهش ترافیک
  • مشاهده سایر وبسایت‌هایی که موجب افزایش ترافیک سایت شما شده‌اند
  • مشاهده نرخ خروج، ضریب بازگشت و بازدید از صفحات

 

۵. گوگل وبمستر را برای وبسایت تنظیم کنید.

گوگل وبمستر یا کنسول گوگل قدرتمند‌ترین ابزار رایگان است که در اختیار شما قرار گرفته است.

 

آموزش گوگل وبمستر

 

این ابزار به گونی طراحی شده که شما می‌توانید کارایی وبسایت خود را در موتور جستجوی گوگل از طریق آن رصد کنید. این ابزار فواید بسیار زیادی برای شما به همراه دارد که برخی از آن‌ها عبارت است‌ از:

  • چه کلمه‌ای ترافیک بیشتری را برای شما به ارمغان آورده است.
  • تایید و پذیرفتن نقشه سایت
  • رفع خطاهای وبسایت
  • دریافت پیام‌هایی از جانب تیم گوگل
  • و …

 

 

................................////////////////////////////////////////////////////////////////////////................................

گام دوم: جستجوی کلمات کلیدی و به کاربردن آن در محتواها

................................////////////////////////////////////////////////////////////////////////................................

 

همه چیز با تایپ کردن چند کلمه در باکس جستجو آغاز می‌شود. تحقیق کلمات کلیدی یکی از مهم‌ترین، ارزشمندترین و سودآورترین فعالیت‌ها در بازاریابی موتورهای جستجو است. استفاده از کلمات کلیدی مناسب، می‌تواند و‌بسایت شما را تا عرش بالا برده و در مقابل، عدم انجام صحیح این کار ممکن است ضررهای جبران ناپذیری به وب‌سایت کسب و کار شما وارد کند.

با تحقیق کلمات کلیدی اصولی، شما نه تنها خواهید فهمید کدام عبارات‌ و کلمات کلیدی وضعیت سئوی شما را بهبود می‌دهند، بلکه جامعه مشتریان خود را نیز بهتر خواهید شناخت.

 

سئو وردپرس

 

۱. از پیشنهادات گوگل استفاده کنید.

اگر در اینترنت درباره نحوه انتخاب کلمات کلیدی جستجو کنید مقالات زیادی خواهید یافت که ده‌ها راه حل برای پیدا کردن این کلمات به شما ارائه داده‌اند اما ما قصد داریم در این بخش ساده‌ترین راه برای یافتن بهترین کلمه کلیدی را به شما معرفی کنیم کاری که خودمان همیشه در کاویمو انجام می‌دهیم. بنابراین ساده‌ترین راه برای یافتن بهترین کلمه کلیدی همین موتور جستجوی گوگلی است که هر روز با آن سر و کار داریم. کلمه‌ای که در ذهن دارید وارد کنید و دکمه enter را بزنید. سپس به انتهای صفحه گوگل گوگل رفته و کلمات کلیدی پیشنهادی در بخش Searches related to را یادداشت کنید سپس در مقالات و محتوای خود از این کلمات کلیدی استفاده کنید.

 

کلمات کلیدی Long Tail

 

برای مثال، اگر یکی از موضوعات مورد نظر شما "آموزش زبان انگلیسی" است، ممکن است در این مرحله به چنین فهرستی برسید:

  • آموزش زبان انگلیسی از صفر
  • آموزش زبان انگلیسی مکالمه
  • آموزش زبان انگلیسی در ۵۰ روز
  • آموزش زبان انگلیسی رایگان
  • و ...

Searches related

 

۲. در نامک از کلمه کلیدی استفاده کنید.

اولین نکته در نوشتن یک پست جدید انتخاب نامی منحصر به فرد برای آن است - همان چیزی که در تصویر زیر با مستطیل قرمز مشخص شده و در وردپرس تحت عنوان نامک (slug) شناخته می‌شود. اعمال کلمه کلیدی (به تعبیر افزونه yoast: کلید واژه کانونی) در این قسمت تاثیر بسیار خوبی بر روی سئو خواهد داشت.

توجه: پیشنهاد ما این است که حتما از نامک انگلیسی برای محتوای خود استفاده کنید و فاصله بین کلمات را با - پر کنید.

استفاده از کلمه کلیدی در بخش نامک تاثیر خوبی بر روی سئو دارد.

سئو وردپرس

 

 

تاثیر تغییر نام لینک در سئو وردپرس

 

۳. لطفا نامک خود را تا می‌توانید کوتاه انتخاب کنید.

طبق تحلیلی که توسط گوگل در ۱ میلیون نتیجه جستجو یافت شد، به این نتیجه رسیدند که استفاده از نامک کوتاه یا همان آدرس کوتاه بهترین رنک و امتیاز از جانب گوگل را شامل می‌شود. در نمودار پایین این نتایج قابل مشاهده می‌باشد.

 

تاثیر url کوتاه در سئو سایت

 

 

۴. از کلمه کلیدی خود در عنوان مطلب استفاده کنید.

تگ عنوان اگرچه تنها عامل مهم سئو نبوده ولی قطعا شاخص‌ترین چیزی است که در نتایج موتورهای جستجو نمایش داده می‌شود و تاثیر آن بر UX بیشتر از سایر عوامل است.

اولین دریچه جذب کاربران و مهمترین جایی که باید کلمه کلیدی خود را در آن جای دهید عنوان مطلب است. (یا دقیق‌تر: تگ Title). سعی کنید با حفظ خوانایی، کلمه کلیدی را تا حد امکان به ابتدای عنوان منتقل کنید. با استفاده از افزونه Yoast امکان تغییر عنوان سئو نیز وجود دارد ضمن اینکه پیش‌نمایش آن در گوگل نیز نمایش داده می‌شود.

 

 

۵. کلمه کلیدی را در ۱۵۰ کلمه اول به کار ببرید.

گوگل نظارت سنگین و دقیقی را بر روی ۱۵۰ کلمه اول محتوای شما دارد. پس لطفا سعی کنید برای سئو وردپرس کلمه کلیدی خود را در ۱۵۰ کلمه اول سه بار بکار ببرید.

 

۶. مهمترین بخش اثرگذار در سئو وردپرس: کلمه کلیدی را در تیترهای H1،H2،H3 استفاده کنید.

سعی کنید در چند تیتر از کلمه کلیدی استفاده کنید. منظورم این نیست که حالا هر چند تیتری که دارید در آن کلمه کلیدی را قید کنید. اما می‌توانید هوشمندانه عمل کنید و در بعضی از آن‌ها کلمه کلیدی را بیاورید.
 

۷. تصاویر را بهینه‌سازی کنید.

بهینه سازی تصاویر شامل موارد زیادی می‌شود ولی تگ ALT یا متن جایگزین اهمیت بیشتری از بقیه دارد. شما بایستی اطمینان حاصل کنید که برای تمام تصاویر داخل متن از متن جایگزین مناسبی استفاده کرده باشید. این متن بایستی در مورد محتوای تصویر اطلاعات کاملی ارائه دهد. برای تصویر شاخص متن می‌توانید از کلمه کلیدی استفاده کنید.

باز هم توجه داشته باشید که اینجا هم نباید زیاده‌روی کنید. به این فکر کنید که اگر تصویر شما به هر دلیلی لود نشود، کاربران شما چه نوشته جایگزینی را مشاهده کند یا اگر یک کاربر نابینا وارد سایت شما شد و وابسته به صدای ماشین بود، دوست داشتید که ماشین چه توضیحی در مورد عکس می‌داد. این همان چیزی است که باید برای این تگ به  کار ببرید.

گوگل در حال حاضر نسبت به گذشته خیلی باهوش‌تر شده و با استفاده از هوش مصنوعی و پردازش زبان طبیعی از کلمات اطراف یک تصویر تا حدودی پی به محتوای آن می‌برد بنابراین با تکنیک‌های کثیف سئو، اینترنت را به محیطی شلخته تبدیل نکنید! ☺ ضمنا اسم فایل را هم درست انتخاب کنید طوری که با خواندن تگ عنوان به درستی متوجه ماهیت آن شوید. (هر گاه ناچار شدید تگ عنوان یا Title را تغییر دهید یعنی عنوان مناسبی برای نام فایل انتخاب نکرده‌اید. حذفش کنید و دوباره با نام مناسب بارگذاری نمایید.)

 

تاثیر تک alt بر سئو وردپرس

تگ Alt تصویرتان به جستجوی کاربران نزدیک باشد: سعی کنید تگ Alt خود را به شکلی بنویسید که علاوه بر جذاب بودن برای کاربر، برای موتورهای جستجو نیز جذاب باشد. به این ترتیب، تصاویر شما در نتایج جستجو نمایش داده خواهند شد.

 

۸. تصاویر را توصیفی و به زبان انگلیسی نام‌گذاری کنید.

شاید تصور کنید که با قرار دادن تعداد زیادی تصویر زیبا و با کیفیت می‌توانید کاربران زیادی را در سایت خود نگه دارید. مطمئناً این طرز فکر کاملاً درست است، اما مسئله مهم یافتن وب‌سایت شما توسط کاربران است. یکی از نکات مهم در بهینه‌سازی یا همان سئوی تصاویر سایت، نام عکس‌ها و تصاویر سایت است. پُر کردن وب‌سایت از صدها تصویر که با نام پیش‌فرض دوربین ذخیره می‌شوند کار ساده‌ای است، اما باید بدانید که اصلاً ایده جالبی به نظر نمی‌رسد زیرا هیچ کاربر عاقلی با اعداد و حروف نامفهوم تصویری را در گوگل جستجو نمی‌کند.

انتخاب نام مناسب برای تصویر

بعنوان مثال شما برای تصویر دکمه بالا می‌توانید از نامی مانند btn-1.jpg استفاده کنید. با این حال، بهتر است نام عکس را به download-yoast-video-seo-btn.jpg تغییر دهید. همچنین پیش از نام‌گذاری عکس، تصور کنید که مشتریان محصول شما را چگونه جستجو می‌کنند و بیشتر از چه الگویی برای جستجو استفاده می‌کنند؟ برای مثال، تصویر بالا را می‌توان به روش‌های زیر نیز نام گذاری کرد:

  • link-download-yoast-video-seo
  • download-yoast-video-seo
  • btn-download-yoast-video-seo
  • و ...

 

۹. متن مقاله را بهینه‌سازی کنید.

هر جایی که استفاده از کلمه کلیدی طبیعی به نظر می‌رسد از آن استفاده کنید. اما سعی نکنید به زور این کار را انجام دهید. شما که نمی‌خواهید با انبوهی از کلمات کلیدی کاربران را فراری دهید! البته به لطف آپدیت الگوریتم مرغ مگس‌خوار گوگل اکنون می‌توانید آزادانه‌تر از کلمات کلیدی در متن استفاده کنید؛ طوری که مترادف کلمات کلیدی و تغییر ترتیب کلمات در کلید واژه کانونی همه در نظر گرفته می‌شود.

پس لطفا مثل متن پایین هنرنمایی نکنید:

«ما بهترین مطب دندانپزشکی در واشینگتن هستیم. اگر نیازمند ترمیم دندان‌هایتان هستید، مطب دندانپزشکی ما در واشینگتن مشتاقانه منتظر خدمت‌رسانی به شماست. مطب دندانپزشکی ما در واشینگتن در نبش خیابان ... قرار گرفته است. ما منتظر هستیم تا در بهترین مطب دندانپزشکی در واشینگتن شما را ملاقات کنیم.»

انتشار چنین مطلبی شاید در مقاطعی باعث افزایش رتبه سایت شما نزد موتورهای جستجو می‌شد ولی اکنون انتشار چنین مطلبی نه‌تنها باعث پنالتی شدن سایت شما بلکه باعث فرار کردن همان معدود کاربرانی قبلی شما نیز خواهد شد. هیچگاه کیفیت متن را فدای بهینه‌سازی بیش از حد نکنید.

 

کیفیت متن را فدای هیچ چیزی نکنید. کاربران شما همه چیز شما هستند!

 

۱۰. از لینک‌های خارجی استفاده کنید.

لطفا نترسید! شما باید از لینک‌های خارجی در متن خود نیز استفاده کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که بهترین مراجع را برای لینک دادن انتخاب کنید. مثلا من زمانی که در مورد یک گوگل آنالیتیکز آموزشی تهیه می‌کنم، با خیال راحت به گوگل آنالیتیکز لینک می‌دهم. (از قانون بخشش در سئو وردپرس خود بهره ببرید.)

 

۱۱. از لینک‌های داخلی استفاده کنید.

یکی از موارد بسیار مهم در محتوای شما، استفاده از لینک‌های داخلی است. مسلما ما محتوا تولید می‌کنیم که مطالبمان را به هم لینک کنیم با این‌کار باعث ماندن کاربر در صفحاتمان خواهیم شد. کاربران را هدایت می‌کنیم که برای خواندن اطلاعات بیشتر در وبسایت بچرخند. سعی کنید با توجه به طول مقاله خود حتما از ۲ الی ۵ لینک داخلی مرتبط استفاده کنید.

توجه: برای لینک دهی داخلی حتما سعی کنید همیشه کلمات کلیدی مورد نظر را به یک مقاله خاص (مقاله مرجع) لینک دهید. بعنوان مثال ما مقالات زیادی در مورد سئو ویدیو در سایت کاویمو داریم اما برای کلمه کلیدی سئو ویدیو همیشه تمام لینک‌های داخلی ما به یک مقاله خاص می‌باشد. با اینکار به گوگل این امکان را می‌دهید تا تشخیص دهد مهم‌ترین و بهترین مقاله‌ای که در سایت با این کلمه کلیدی نوشته‌اید چیست؟ و این باعث می‌شود این مقاله در جستجوی گوگل همیشه در اولویت رتبه دهی قرار گیرد.

 

۱۲. توضیحات متا  را بهینه سازی کنید.

توضیح متا به خودی خود یک عامل سئو نیست و بهینه سازی آن تغییری در رتبه‌بندی صفحه ایجاد نمی‌کند ولی یک شاخص بصری محسوب شده و قطعا روی جذب مخاطبان تاثیر خواهد داشت. این توضیح معمولا در نتایج گوگل ظاهر شده و توسط اغلب افراد خوانده می‌شود. در واقع کاربران از روی عنوان و توضیحات متا تصمیم می‌گیرند که روی کدام نتیجه در صفحه نتایج کلیک کنند.

 

بعلاوه، افزونه‌های اشتراک گذاری مطالب از این محتوا به عنوان توضیح در شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، گوگل‌پلاس و لینکدین استفاده می‌کنند بنابراین با بهینه سازی این توضیحات می‌توانید انتظار ترافیک بیشتری از رسانه‌های اجتماعی داشته باشید. مثلا این تصویری از یک پست فیسبوکی است که توضیحات متا را در آن مشاهده می‌کنید:

 

همانند عنوان سئو، توضیحات متا را هم می‌توانید با افزونه Yoast SEO بهینه کرده و پیش‌نمایش آن را هم مشاهده کنید.

 

۱۳. با ویدیو شروع کنید.

و در آخر مهم‌ترین نکته را با شما در میان خواهم گذاشت که با رعایت آن سریع‌ترین نتیجه را خواهید گرفت، اگر وب سایت خود را تازه راه‌اندازی کرده‌اید و یا می‌خواهید در کلمات کلیدی که رقابت در آن شدید هست رتبه اول جستجوی گوگل را کسب کنید، پیشنهاد ما این است که حتما تمرکز خود را در ابتدا بر روی سئو کردن ویدیوها در آن کلمه کلیدی قرار دهید، چرا که وب سایت‌های فارسی زبان در تولید محتوای ویدیویی عملکرد مناسبی ندارند و شما به سرعت می‌توانید با اینکار به جایگاه رتبه اول گوگل در جستجوی ویدیو برسید، و بعد از مدت کمی مشاهده خواهید کرد که به مرور رتبه شما در جستجوی بخش وب هم به بالای لیست هدایت می‌شود.

 

نتیجه گیری

از شما عذرخواهی می‌کنیم از اینکه مقاله سئو وردپرس کمی طولانی شد. اما اگر واقعا می‌خواهید وبسایت شما در نتایج گوگل در صدر باشد، باید به خواندن چنین مقاله‌ای راضی شوید. ما به صورت تمام و کمال تمام مواردی که مورد نیازتان است را برایتان آماده کرده‌ایم. اگر هر کدام از فاکتورهای گفته شده را با دقت پیاده‌سازی کنید، شک ندارم موفق خواهید شد وب سایت خود را در صدر نتایج گوگل ببینید. تمامی مواردی را که بررسی کردیم بدون نیاز به هزینه می‌توانید انجام دهید.
از صبوری شما متشکرم.