VOD و تفاوت آن با OTT به زبان ساده

VOD و OTT به زبان ساده

دو مفهوم VOD و OTT، اغلب به خاطر ارتباط تنگانگی که دارند، با هم اشتباه گرفته می‌شوند. در این مقاله، به طور خلاصه، مفاهیم یاد شده را توضیح خواهیم داد. اما قبل از شروع، اینفوگرافیک پایین را ببینید:

vod vs ott


VOD: پدر استریمینگِ ویدیو

درست در ساعت پخش برنامه، باید پای تلویزیون حاضر شوید و البته دعا کنید که آنتن خراب نشود، برنامه از ایستگاه قطع نشود، کودکتان هوس دیدن برنامه کودک نکند، یا پدر گرامی، وسط فیلم نزند کانال اخبار!
این سناریوی تکراری را همۀ ما، لااقل یکبار در عمرمان، تجربه کرده‌ایم. با روی کارآمدن سرویس‌های VOD تمام این مشکلات حل شد. 
VOD (سرنام Video-on-demand)، به فارسی: «ویدیو به درخواست»، روشی برای توزیع ویدیو است که مخاطب می‌تواند در هر زمان، به محتوای ویدیویی دسترسی داشته باشد؛ یعنی برعکس تلویزیون، به جای اینکه شما منتظر ویدیو بمانید، ویدیو منتظر شماست.
مشخصۀ اصلی «ویدیو به درخواست»، تماشای ویدیو در زمان دلخواه است. این یعنی ویدیو کلوب‌ها (که سی‌دی کرایه می‌دادند) و سایت‌های دانلود فیلم و سریال، نوعی سرویس ویدیو به درخواست محسوب می‌شوند. البته این روزها VOD بیشتر به تلویزیون‌های اینترنتی (سرویس‌های استریمینگ ویدیو) مانند یوتیوب، آپارات، فیلیمو، نماوا اطلاق می‌شود که از بستر اینترنت برای پخش ویدیو استفاده می‌کنند.

 

OTT: بر فراز اینترنت

OTT (مخفف Over-The-Top)، به سرویسی‌ گفته می‌شود که به جای استفاده از روش‌های سنتی و فیزیکی، از اینترنت برای عرضۀ محتوا و خدمات‌رسانی استفاده می‌کند. با این تعبیر، اپلیکیشن‌های پیام رسان مانند: تلگرام، واتس‌اپ و لاین، یا تاکسی‌های اینترنتی مثل اسنپ و تپسی، همگی جزو سرویس OTT هستند. حتی ستاپ‌باکس‌ها‌، اپل تی وی و کروم‌کست که اینترنت را به تلویزیون آورده‌اند، جزو دستگاه‌های OTT محسوب می‌شوند. با این حال، در چند سال اخیر، OTT بیشتر در تلویزیون‌های اینترنتی نمود پیدا کرده است. 

 

فرق OTT و VOD

و در آخر، تفاوت OTT و VOD، که با یک مثال بهتر می‌توان توضیح داد:
فرض کنید یکشنبۀ هفتۀ بعد، رأس ساعت 9، یک مسابقۀ فوتبال به صورت زنده پخش می‌شود. 
این برنامه را می‌توان به سه روش دید:
روش اول، تماشای مسابقه، سرِ ساعت از تلویزیون است که در این حالت نه از OTT استفاده می‌کنید و نه از VOD. OTT نیست چون ویدیو بر بستر اینترنت نیست و VOD نیست چون به درخواست شما نیست؛ یعنی سر ساعتی که می‌خواهید پخش نمی‌شود.
روش دوم، تماشای پخش زندۀ اینترنتی از کامپیوتر/تبلت/گوشی است که یعنی در حال استفاده از OTT هستید؛ ولی VOD نیست چون به درخواست شما پخش نمی‌شود.
روش سوم، دانلود برنامه از اینترنت یا تماشای بازپخش آن از یوتیوب و آپارات است. اینجا، هم از OTT استفاده می‌کنید، چون از اینترنت استفاده می‌کنید و هم از VOD، چون به درخواست شما پخش می‌شود (حتی می‌توانید ویدیو را عقب و جلو ببرید).
امیدواریم فرق OTT و VOD را فهمیده باشید.  
سوال داشتید بپرسید.